SENTIASA BERKESAN,SENTIASA SELAMAT,SENTIASA MESRA ALAM
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

20 tanda-tanda anda mengandung

 

 \
1. Payudara bengkak dan lembut

Di awal kehamilan, payudara akan mengisi dan berubah bentuk kerana mempersiapkan diri untuk menghasilkan ASI. Payudara pun  menjadi sangat lembut dan sensitif selama beberapa bulan. Namun tidak semua wanita mengalami perubahan ini,. Selain payudara yang membengkak, salah satu tanda lainnya adalah area aerolapayudara warnanya menjadi lebih gelap.

2. Perubahan Bentuk tubuh

Bukan hanya perut yang membesar ketika seorang wanita mengalami kehamilan. Namun beberapa daerah lain seperti paha dan dada serta lengan biasanya akan ikut mengalami pembengkakan. 






3. Buang Air Kecil Makin Sering & Konstipasi

sewaktut hamil, janin yang tumbuh di rahim akan menekan rahim sehingga terasa buang air kecil pun akan bertambah. kantung kencing juga lebih cepat dipenuhi urine dan keinginan untuk buang air kecil menjadi lebih kerap.

4. Mudah Lelah

Di awal kehamilan, Anda akan merasa mudah lelah. Rasanya Anda ingin bermalas-malasan saja di tempat tidur. Hal ini terjadi kerana tubuh sedang menyesuaikan diri dengan adanya orang baru. Peningkatan hormon progesteron juga sering dihubungkan dengan tanda keempat ini. Selain itu Anda lebih mudah lelah karena menurunnya kadar gula darah dan tekanan darah.






5. Mual (Morning Sickness)

Mual adalah gejala kehamilan yang paling umum. Rasa mual itu terjadi kerana peningkatan hormon HCG (Human Chorionic Gonadotrophin). Peningkatan hormon HCG ini menyebabkan  pedih pada lapisan perut sehingga menimbulkan rasa mual. Biasanya rasa mual ini akan hilang seiring Anda memasuki trimester kedua kehamilan. Selain mual, Anda juga merasa lebih sensitif pada bau tertentu. Sejumlah peneliti menduga, gejala ini terjadi agar wanita hamil tidak mudah makan sembarangan sehingga melindungi bayi dari racun yang berbahaya.

6. Terlambat Haid

Salah satu tanda kehamilan yang paling jelas adalah terlambat datang bulan. Namun tidak semua keterlambatan tersebut bermaksud sebagai kehamilan. kemungkinan jugalambat haid kerana stress, diet atau gangguan horm. Selain itu, beberapa wanita juga akan mengalami pendarahan atau spotting (tompokan darah). Segera dapatkan khidmat doktor mengenai masalah tersebut.

7. Perubahan Mood

Wanita hamil memiliki mood yang mudah berubah. kandang-kadang akan merasa sangat bahagia, kemudian Anda jadi marah pada suami hanya kerana masalah kecil. Tidak perlu  risau perubahaan mood ini kerana ia normal. Mood berubah kerana terjadinya perubahan hormon secara drastik di tubuh Anda. ini terjadi kerana tubuh sedang menyesuaikan diri dengan kehadiran hormon baru.

9. Munculnya  darah atau flek

Topokan darah ini muncul sebelum haid  datang, biasanya terjadi antara 8-10 hari setelah terjadinya ovulasi. tompokan darah ini disebabkan oleh implantasi (implantation bleeding) atau menempelnya embrio pada dinding rahim. Munculnya tompok darah pada waktu kehamilan kadang disalah tafsir sebagai keguguran.

10. Kram Perut

Selain itu, keluarnya tompokan darah biasanya diikuti oleh krem perut. Dan  kram perut ini, akan terus sampai kehamilan trimester kedua, sehingga letak uterus posisinya berada ditengah dan disangga oleh pinggul.


11. Pusing dan sakit kepala (Headaches)

Gangguan pusing dan sakit kepala yang sering dirasakan oleh ibu hamil diakibatkan oleh faktor fizikal; rasa lelah, mual, lapar dan tekanan darah, rendah. Sedangkan penyebab emosional iaitu adanya perasaan tegang. Selain itu peningkatan darah ke seluruh tubuh juga boleh menyebabkan pening waktu  ibu berubah posisi.

12. Sembelit

Sembelit terjadi akibat peningkatan hormon progesteron. Hormon ini selain mengendurkan otot-otot rahim, juga pada mengendurnya otot dinding usus sehingga menyebabkan sembelit atau susah buang air besar. Namun keuntungan dari keadaan ini adalah memungkinkan peyerapan nutrisi yang lebih baik saat hamil.

13. Sering meludah (hipersalivasi)

Tanda kehamilan ini terjadi akibat pengaruh perubahan hormon estrogen, biasanya terjadi pada kehamilan trimester pertama. Keadaan ini biasanya menghilang setelah kehamilan memasuki trimester kedua

14. Naiknya temperatur basal tubuh

Jika terjadi kehamilan atau ovulasi, maka suhu basal tubuh ibu akan meningkat. Keadaan ini akan bertahan selama terjadinya kehamilan. keadaani ini tidak akan turun ke keadaan sebelum terjadinya ovulasi.





15. Sakit punggung

Biasanya, Anda tidak punya masalah dengan sakit punggung. Jika Anda benar hamil, gangguan ini akan menetap hingga melahirkan kelak.

16. Ngidam atau menolak makanan tertentu

Tanpa alasan yang jelas, mendadak Anda sangat menginginkan makanan tertentu, yang sebelumnya mungkin bukan makanan kesukaan Anda. Atau sebaliknya, Anda tiba-tiba tak tahan dengan makanan yang selama ini jadi kegemaran Anda.

17. Sensitif pada bau

Anda tak tahan pada segala macam bau, terutama aroma makanan tertentu, bau tertentu akan membuat Anda mual dan muntah!
18. Gejala PMS

Anda merasakan gejala PMS yang sama seperti yang Anda rasakan setiap bulan. Perut kembung, sakit pinggang, pada payudara, bahkan nafsu makan yang meningkat. Tapi belum haid lagi?







19. Positif tes kehamilan

Hasil uji test pack menunjukkan tanda positif! Adakah anda benar-benar hamil? Belum tentu! Anda baru akan mendapat jawaban yang tepat, setelah pergi ke doktor untuk melakukan pemeriksaan USG.






20. Ada janin yang berkembang di dalam rahim Anda

Pemeriksaan USG menunjukkan titik kecil yang bergerak-gerak di dalam kantung kehamilan? Selamat! Jaga perkembangan si kecil hingga tiba waktunya bersalin ya!

Ke-20 poin di atas merupakan gejala awal kehamilan yang umum dan biasa terjadi pada wanita yang sedang hamil muda. Namun tentu tidak semua wanita akan mengalami ha tersebut. Utuk memastikannya, periksakan segera ke dokter kandungan atau bidan Anda.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Cara makan omega

Dari anak saya kecik sampailah umur 3 tahun anak saya consume omega..

Awalnya masukkan dalam susu sebiji.

Masuk 3 tahun ni, dia dah pandai ambik sendiri..

Alhmdulillah sejak dua menjak ni sangat mudah nak ajar mia.. baca quran.. hafal surah2..nampak mudah dapat..alhmdulilah.

Selain untuk mia..kami sekeluarga makan omega ni, saya pun makan untuk saya dan tasneem...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Promo february 2015

Siapa yang belum tahu bulan ni promo apa???

Pssst..tahu x,bulan ni sampai 28hb je tau promo ni, pepastu 29,30,31 march..stop dlu...smpai 1 april baru mule semula,daaaan.. harga baru...

Ok ni dia promo bulan ni..

ESP B6F1
ESP Twin
Zink
Vitalea children

Him tngok khasiat dia.. zassss...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Resepi ESP sangat lazat,Nyummy..

Ramai juga yang rasa loya atau nak termuntah bile minum ESP ni ye, ada yang nak tak nak " terpaksa telan" untuk tambah susu badan..

Sempena Promo ESP bulan ni, dan ramai orang yang  borong tak nak lepaskan peluang beli 6 percuma satu, dan dapat freemembership lagi tu..

Jadi, dengan sukacita nya, ramai xtahu ESP ni boleh bancuh dengan macam-macam, nak buat ais blend pun boleh..ala-ala cool blog gitu...nyummy..

 

Jadi korang boleh pelbagaikan ESP anda dengan berbagai rasa..

-nak buat ais blended ke
-nak buat biskut ke
-nka buat air suam ke



ESP + biskut oreo (kena blend sampai oreo jadi hancur). Sedapnya tak hingat tau. 
ESP dikisar dengan kurma dan kismis (makanan sunnah, disamping beri tenaga, bagus untuk ibu hamil, ibu nak dekat bersalin dan ibu menyusu.)

14 cara nikmati ESP
Smoothies ESP Kurma elok untuk ibu hamil dan menyusu

 ESP dikisar dengan strawberi (buah), rasa sangat ekslusif.

14 cara nikmati ESP
Smoothies ESP Strawberry

ESP dikisar dengan Mealshake dan Collagen Powder, Vivix (ini untuk kecantikan berkali-kali ganda). Ini yang selalu saya buat.

ESP dikisar bersama biskut Chipsmore (ESP akan berasa pekat dan rich in coklat, suka sangat)

ESP shake bersama susu Dutch Lady Strawberi atau coklat (sangat sedap).

Smoothies bersama susu strawberry
Smoothies bersama susu strawberry

ESP dikisar bersama yogurt (rasa masam sikit, kalau ambil yogurt berperisa adalah perisa sikit).
ESP dikisar bersama dengan anggur dan ditambah dengan Vivix (untuk kecantikan berpanjangan).
ESP shake bersama Cinch Shake bagi yang ingin diet.
ESP dicampur bersama Performance Drink dan dikisar bersama buah oren (fresh you!)

14 cara nikmati ESP
Smoothies ESP bersama Performance Drink

ESP bersama jus oren Tropicana atau apa-apa jus yang disukai.

14 cara nikmati ESP
Smoothies ESP bersama jus

ESP bersama fresh milk

14 cara nikmati ESP
Smoothies ESP bersama susu

ESP bersama oat atau nestum pilihan anda
14 cara nikmati ESP
Smoothies ESP bersama Nestum




  

 

Tips lain
:
Gunakan air pada suhu bilik, air suam atau ais sahaja kerana protein mati pada suhu panas.
Selamat mencuba.

 Anda boleh gunakan blender sebab boleh dapat buih dan sangat lembut berbanding hanya digoncang atau kacau.


ESP BOLEH BUAT MASKER?


ya.. semestinya,, untuk kulit lebih lembab dan gebu...








Sempena promosi ESP bulan ni, saya nak bagi free shaker dan konsultasi secara percuma khas untuk pelanggan saya...

Mana nak dapatkan ESP ni?




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

APA ITU G6PD pada anak lelaki???

G6PD ialah singkatan nama enzim Glucose-6-Phosphate Dehydrogenase, yang terdapat di dalam sel darah merah. Ia bertindak dalam melindungi sel darah merah daripada pecah (hemolisis) bila terdedah kepada ubat-ubat tertentu, makanan atau jangkitan.

 

Diagnosa
Kekurangan enzim G6PD sangat ketara di kalangan masyarakat Asia. Di negara kita, semua bayi baru lahir akan disaring untuk kekurangan enzim G6PD dengan menggunakan darah daripada tali pusat.

Kekurangan enzim ini adalah keadaan yang diwarisi melalui keturunan. Ia ditentukan oleh bahan baka yang dibawa oleh kromosom X. Oleh itu kebanyakan mereka yang mempunyai kekurangan enzim G6PD adalah kaum lelaki, manakala kaum perempuan biasanya adalah pembawa.
Ujian untuk mengesan kehadiran enzim ini adalah ujian darah yang mudah dilakukan. Pastikan anda tahu status enzim anda dan keluarga anda.

 

Gejala/Tanda-tanda
Kebanyakan mereka yang kekurangan enzim G6PD ini tidak mempunyai tanda-tanda khusus. Bayi baru lahir perlu diperhatikan di dalam wad untuk suatu jangka masa kerana mereka boleh mendapat penyakit kuning (jaundis) yang tinggi dengan cepat, akibat daripada hemolisis berlebihan. Bayi yang kuning (jaundice) perlu diletakkan di bawah lampu (fototerapi) untuk menurunkan tahap bilirubin dalam darah.
Tanda-tanda yang terjadi sekiranya sel darah merah pecah (hemolisis) termasuk : Akibat daripada kekurangan darah
  • kelihatan pucat
  • tidak bermaya (atau keletihan yang teramat)
  • pening
  • degupan jantung yang laju
  • sukar bernafas
  • sakit dada



Akibat daripada hemolisis
  • jaundis (kekuningan)- boleh dilihat pada mata putih atau kulit, warna air kencing seperti air teh O atau Coca-Cola.
Jika ini berlaku, dapatkan rawatan hospital dengan segera.
Kekurangan enzim G6PD adalah untuk seumur hidup. Walaupun tiada rawatan yang boleh menghilangkannya, ia tidak membawa kesan negatif yang ketara dan tidak menjejaskan perkembangan dan tumbesaran kanak-kanak.

Ubat-ubatan dan bahan-bahan yang patut dielakkan

Bagi kanak- kanak dan orang dewasa yang kekurangan enzim G6PD, mereka perlu tahu secara mendalam mengenai keadaan ini agar dapat memahaminya dengan lebih jelas. Mereka perlu jauhi daripada terdedah kepada ubat-ubat serta bahan-bahan tertentu yang boleh menyebabkan hemolisis (senarai ubat-ubat serta bahan-bahan seperti di Rajah dibawah).

Hemolisis juga akan berlaku jika mereka termakan kacang parang atau menggunakan ubat gegat pada pakaian.

Bahan-bahan ini patut dijauhi.
Ibu-ibu yang menyusu bayi yang kekurangan enzim G6PD digalakkan meneruskan penyusuan tetapi mereka perlu mengelakkan bahan-bahan/ubat-ubat seperti di Rajah 1 agar tidak termasuk di dalam susu ibu.
Jangkitan kuman juga boleh menyebabkan hemolisis berlaku.

Pastikan anda memaklumkan doktor anda sekiranya anda/anak anda mempunyai kekurangan enzim G6PD untuk memastikan ubat yang diterima selamat untuk anda dan tidak akan menyebabkan hemolisis berlebihan


 


 kacang parang adalah salah satu makanan yang dilarang bagi penginap G6pd





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS